Bra att veta
Att bo i en bostadsrätt skiljer sig en del från att bo i hyresrätt eller äga sin egen mark med hus. I en bostadsrättsförening ägs fastigheten gemensamt av dem som bor i huset. Som bostadsrättshavare äger du alltså inte din lägenhet, utan rätten att bo i den.
Som bostadsrättshavare hos Brf Inland2 blir man först medlem i vår förening. Sedan är det du tillsammans med de andra medlemmarna som via styrelsen själva bestämmer över förvaltningen av fastigheterna och t.ex. fattar beslut om vilka avgifter som ska betalas till föreningen.
För att boendet i huset skall fungera har föreningen en del utgifter som lån, el, vatten, tv, internet, underhåll av byggnaden och de gemensamma utrymmena mm. Föreningens inkomst ligger i de avgifter varje hushåll betalar varje månad. Samtidigt som alla givetvis vill ha så låg hyra som möjligt, så är det allas ansvar att se till att föreningen sköts för att inte byggnaden och lägenheterna ska förlora sitt värde.
Som bostadsrättshavare hos Brf Inland2 blir man först medlem i vår förening. Sedan är det du tillsammans med de andra medlemmarna som via styrelsen själva bestämmer över förvaltningen av fastigheterna och t.ex. fattar beslut om vilka avgifter som ska betalas till föreningen.
För att boendet i huset skall fungera har föreningen en del utgifter som lån, el, vatten, tv, internet, underhåll av byggnaden och de gemensamma utrymmena mm. Föreningens inkomst ligger i de avgifter varje hushåll betalar varje månad. Samtidigt som alla givetvis vill ha så låg hyra som möjligt, så är det allas ansvar att se till att föreningen sköts för att inte byggnaden och lägenheterna ska förlora sitt värde.
Städning
Trappstädningen sköts av VFAS, Villa- & Fastighetsassistans i Skåne AB. Städning av källare och tvättstuga beställs separat och då tillkommer en extrakostnad varför det är viktigt att vi alla hjälps åt att hålla dessa utrymmen i bra skick. Tvätta Du bokar tvättid med din egen ”bokningsklump” på tavlan utanför tvättstugan. Kom ihåg att flytta ner till ”parkering” efter avslutad tvätt, tack! Tvättstugan ska givetvis rengöras efter användning. Bostadsrättslagen http://www.riksdagen.se -> sfs-1991-614 Barnvagnar Vi har byggt ett barnvagnsgarage på innergården. Där kan du parkera din barnvagn om du inte har möjlighet att ta in den i din lägenhet. Det är många småbarnsfamiljer i huset så det är viktigt att vi hjälps åt att hålla ordning i garaget. För att så många som möjligt ska få plats med sina vagnar får du bara parkera en vagn per lägenhet där. Brandvarnare Det finns seriekopplade brandvarnare i fastigheten som kan kommunicera med varandra ifall en av dem skulle börja larma. Brandvarnarna säger själva till, genom att pipa, när det är dags att byta batteri. Innergården Innergården är till för oss som är boende i huset. På gården finns grill och utemöbler med mera. Gården får användas för privata arrangemang om du först bokar hos styrelsen. Glöm inte informera grannarna! TV Analogt basutbud levereras av Telenor. Internet Alla lägenheter är utrustade med nätverksuttag för bredband. Var medlem får själv teckna ett abonnemang gentemot vår leverantör Ownit. Baserbjudandet är 100/100 mbit för 175kr i månaden. El EON http://www.eon.se 020-22 24 24 |
Sopor
Vi har byggt en sopstation för källsortering på innergården. Bakom skjutdörrarna finns kärlen för soporna. Det är jätteviktigt att respektera de regler vi har där. Använd sunt förnuft så gör du med största sannolikhet rätt. Detta betyder alltså att man exempelvis viker ihop kartonger, inte lämnar sopor utanför kärlen. Grovsopor ansvarar du själv för att transportera bort. Avfallspåsar Nya avfallspåsar till matavfall finns i hobbyrummet i källaren. Cyklar Din cykel parkerar du antingen vid Roslins väg eller i gången mot innergården. Värme Det finns en panna i källaren som sköter uppvärmningen av vattnet i våra element. Systemet går igång när utetemperaturen går under c:a10 grader. Vid snabba temperaturväxlingar, som ofta sker under vår och höst, kan det ta en stund innan värmen kommer igång. Om ni känner att det är för kallt i er lägenhet behöver ni mäta temperaturen innan ni rapporterar felet till styrelsen. Temperaturmätningen skall göras en meter upp från golvet och en meter från fönstret. Målet är att alla lägenheter skall ha minst 21 grader varmt. Om du känner att elementen är ojämnt varma kan de behöva luftas av. För att lufta elementen behöver du medföljande nyckel eller exempelvis en platt skruvmejsel och ett glas för att fånga upp droppande vatten. När det slutat pysa luft och istället bara kommer vatten i ett jämnt flöde kan du skruva åt ventilen igen. Tänk på att detta vatten ofta är smutsigt så att du inte får fläckar på väggar och liknande. Hissen Tänk på att stänga skyddsgallret ordentligt när du lämnar hissen så att den inte blir fast på din våning. Om hissen slutar fungera när du åker med den ringer du OTIS på 0200 - 21 21 11 och anmäler felet. Efter detta anmäler du felet till styrelsen via formuläret på sidan samt sätter upp en lapp i hissen om att du anmält felet. Ett vanligt fel till att hissen stannat är att gallergrinden alternativt dörren inte är ordentligt stängd. Ett mindre vanligt fel är att det kommit smuts på fotocellerna som sitter nere vid golvet på hissen. Grilla Det finns en gemensam grill på innergården som alla har rätt att använda. Tänk på att rengöra ordentligt efter dig! Om du bor i en av vindslägenheterna är det okej att använda el eller gasgrill på din terrass. Dock så måste du ha en brandsläckare nära till hands! |
Ordningsregler
Våra gemensamma ordningsregler finner du här.